Årsager til slidgigt

Mette Tell, fysioterapeut

Nogle årsager til slidgigt har du ikke indflydelse på, andre har du:

  • Hav en sund kropsvægt
  • Styrk dine muskler (motion og træning)
  • Lad være med at overbelaste dig

Faktorer du IKKE kan påvirke:

De faktorer, du ikke kan påvirke, er bl.a. 'alder'. Risikoen for at du får slidgigt stiger med alderen. En anden faktor er 'tidligere skader'. Unge mennesker, der udvikler slidgigt, har ofte tidligere haft en skade i knæet. Andre faktorer er 'køn'.  Kvinder får i højere grad slidgigt i knæene, mens det er mere almindeligt for mænd at få slidgigt i hoften. Arvelighed spiller også en rolle: Hvis en eller begge dine forældre har slidgigt øges risikoen kraftigt for at du også får det.

Faktorer du KAN påvirke:

Her kan nævnes 'høj belastning' -  En alt for høj belastning dagligt gennem mange år fremskynder nedbrydningen af brusken i knæ/hofteledet.

Overvægt er også en faktor som belaster dine led. Ved almindelig gang belaster du dine led 3-4 gange din egen kropsvægt. Så jo mere du vejer jo mere belaster du dine led. Bevæger du dig for lidt, vil brusken ikke få nok næring - og brusken vil dermed miste styrken til at aflaste dine led. Svage muskler betyder dårlige støddæmpere, og derfor belastes leddet mere, når musklerne ikke er klar til belastningen under aktivitet. Svage muskler giver dårlig kontrol i leddet og brusken belastes uhensigtsmæssigt.

Se også videoen "Overvægt i forhold til slidgigt i knæ og hofte".

 

Værktøjer til at støtte dig

Brug værktøjer og træning tilpasset dig. Det kan styrke og berolige dig i livet med din sygdom. Du logger på og gemmer oplysninger med NemID.

Gå til mine værktøjer

Grafer, link til værktøjer

Få grafisk overblik over din udvikling, print grafen ud og tag den med til lægen.