Al bevægelse er træning

Casper Juul Jensen, fysioterapeut

Du kan ikke træne dine lunger til at blive raske, men du kan træne den raske del til at kunne meget mere.

Sørg for at du ikke kommer ind i en ond spiral, hvor du ikke får rørt dig, fordi du er bange for at få åndenød. Angst kan gøre at du bliver ved med, ikke at kunne trække vejret ordentligt.

Motivation

Der kan være forskellige måder at komme i gang på.

  • For nogle hjælper det at lave aftaler med andre, så man mødes om træningen.
  • For andre er fast rytme den absolut bedste løsning. At det står i kalenderen betyder, at så får man det gjort.
  • Al bevægelse er træning, også gåturen med hunden, trappen op til 2. sal og turen til supermarkedet - bevæg dig, når lejligheden byder sig.
  • Der er også den mulighed at du bruger styrke- og konditionsvideoerne fra Helbredsprofilen, hjemme i stuen.

Hør personer med KOL fortælle i: Motion er den bedste medicin

Vær ikke bange for åndenød

Man skal faktisk blive moderat– til svært forpustet, når man træner, og på den måde vil du blive stærkere. Der er ikke nogen grund til at blive bange, for det at være forpustet er ikke tegn på noget farligt, kun tegn på at kroppen arbejder.

Værktøjer til at støtte dig

Brug værktøjer og træning tilpasset dig. Det kan styrke og berolige dig i livet med din sygdom. Du logger på og gemmer oplysninger med NemID.

Gå til mine værktøjer

Grafer, link til værktøjer

Få grafisk overblik over din udvikling, print grafen ud og tag den med til lægen.