At komme igennem sorgen som pårørende

Lars Marcelin Nielsen, psykolog

Man kan aldrig helt forberede sig på at skulle miste nogen man elsker - og på sorgen der følger efter. Uanset om man har mistet før om man er ung eller gammel, så er sorgen og tabet det samme. Vi håndterer sorgen forskelligt, og det er forskelligt, hvor langt tid vi har behov for at sørge. Det er dig selv og ikke omgivelserne der afgør, hvor lang tid du har brug for, for at sørge.

Man kan aldrig være helt forberedt

Man kan aldrig helt forberede sig på at skulle miste nogen man elsker - og på sorgen der følger efter. Uanset om man har mistet før, om man er ung eller gammel, så er sorgen og tabet det samme. Vi håndterer sorgen forskelligt, og det er forskelligt, hvor langt tid vi har behov for, for at sørge. Det er dig selv og ikke omgivelserne der afgør, hvor lang tid du har brug for at sørge.

At være i sorg

Mange har fortalt at de aldrig er holdt op med at sørge, men at de lærer at leve livet uden den afdøde. De oplever, at de aldrig bliver den samme som før, fordi den afdøde var en del af dem selv.

Men det betyder ikke, at de ikke finder glæde ved livet igen. Hvis du er i sorg, ved du måske fra tidligere erfaringer, hvad der kan adsprede dig og hjælpe dig med at være i livet med sorgen.  Du kan også tale med andre om deres erfaringer og lære af dem. Det er forskelligt fra person til person, hvad der hjælper.

Ting du selv kan gøre

Nogle af de ting som andre fortæller hjalp dem igennem sorgen er:

- At tale med andre, som har mistet en nærtstående. De forstår dig og ved, hvad du gennemlever. Måske kender du en i din omgangskreds - eller du kan opsøge en sorggruppe i dit lokalområde. Du kan finde sorggrupper via patientforeningerne eller lokale opslag.

- Det kan også virke som en trøst at få lov til at fortælle om den afdøde og jeres liv sammen. Dermed genkalder du dig følelserne for den afdøde, og jeres fælles minder.

- Det er også vigtigt at holde fast i hverdagen.  Det indebærer for eksempel, at du holder fast i din døgnrytme, hvor du står op og går i seng som vanligt. At du køber ind, gør rent, vasker op, støvsuger og så videre som du plejer. Eller gå lange ture i naturen.

- Det er vigtigt, at du passer på dit helbred ved at få dig rørt, spise og drikke tilstrækkeligt. Forsøg også at komme hjemmefra og se andre mennesker. Deltag for eksempel i sociale aktiviteter og fritidsaktiviteter, som du plejer at kunne lide. Også selvom de måske ikke giver samme mening som før. Det er forskelligt, hvornår man kan genoptage sit arbejde. Nogle har svært ved at begynde at arbejde igen, mens andre oplever det som en hjælp at passe et arbejde. Hvornår du genoptager arbejdet, skal afstemmes med din arbejdsgiver. Og du skal finde ud af, hvornår du selv er klar.

Sorgen over tid

At forsøge at leve et liv som vanligt er en måde at håndtere sorgen på. Efter nogen tid vil du opleve, at sorgen har ændret sig, og den fylder mindre i hverdagen. Det nytter ikke at tro, at man kan skyde genvej og komme hurtigt gennem sorgen. Sorgen tager den tid, den tager. Som tommelfingerregel siger man, at en normal sorgproces varer ca. et halvt år, men der vil være forskel.

Har du brug for hjælp?

Du skal være opmærksom på, at hvis du eller dine pårørende oplever, at du sidder fast i sorgen, kan der være tale om en kompliceret sorgproces, som du kan have brug for hjælp til at komme ud af. I den situation bør du eller dine pårørende kontakte en læge, som kan henvise dig til en psykolog.