Hensyn til inkontinens og knogleskørhed

Pernille Villumsen, fysioterapeut

Lider du af inkontinens og/eller knogleskørhed, skal du tage særlig hensyn ved træning

Inkontinens

Når du hoster meget, vil du kunne opleve, at det er svært at holde på vandet. Det skyldes, at hoste laver pludselige tryk på bækkenbunden oppefra. Derfor er det vigtigt at du får trænet din bækkenbund, så du kan forebygge og behandle problemet. Bækkenbunden skal udfordres både med styrke og udholdenhed, som al anden muskeltræning. 

Høre mere om inkontinens i filmen: Hoste og inkontinens

Knogleskørhed

Knogleskørhed er en typisk følgesygdom til KOL, da dit knoglevæv bliver påvirket af nogle typer af KOL medicin. Træning er derfor vigtig, fordi du får lagt vægt på knoglerne, - det styrker og opbygger knoglevæv.

Du skal være opmærksom på, at du, når du træner, ikke kommer alt for langt ud i yderpositionerne. Hvis du mærker smerter fra for eksempel ryggen, kan det være en advarsel til kroppen om, at den ikke kan klare byrden.

Få mere inspiration til træningsøvelser

Værktøjer til at støtte dig

Brug værktøjer og træning tilpasset dig. Det kan styrke og berolige dig i livet med din sygdom. Du logger på og gemmer oplysninger med NemID.

Gå til mine værktøjer

Få grafisk overblik over din udvikling, print grafen ud og tag den med til lægen.