Hensyn til inkontinens og knogleskørhed

Pernille Villumsen - Fysioterapeut

Træning ved inkontinens og knogleskørhed

Lider du af inkontinens og/eller knogleskørhed, skal du tage særlige hensyn, når du træner.

 

Inkontinens

Hvis du hoster meget, kan du opleve, at det er svært at holde på vandet. Det skyldes, at hoste laver pludselige tryk på bækkenbunden oppefra. Derfor er det vigtigt, at du får trænet din bækkenbund, så du kan forebygge og behandle problemet. Bækkenbunden er en muskel og skal derfor udfordres både med styrke- og udholdenhedstræning. 

 

Knogleskørhed

Knogleskørhed er en typisk følgesygdom til KOL, da dit knoglevæv bliver påvirket af nogle typer medicin til KOL. Træning er derfor ekstra vigtig, fordi du får lagt vægt på knoglerne, hvilket styrker og opbygger dit knoglevæv.

Du skal være opmærksom på, at du ikke kommer alt for langt ud i yderpositionerne, når du træner. Hvis du for eksempel mærker smerter fra din ryg, kan det være en advarsel om, at den ikke kan klare byrden.

 

Kilde

Fagmedarbejder Pernille Villumsen, fysioterapeut

 

 

Værktøjer til at støtte dig

Brug værktøjer og træning tilpasset dig. Det kan styrke og berolige dig i livet med din sygdom. Du logger på og gemmer oplysninger med NemID.

Gå til mine værktøjer

Grafer, link til værktøjer

Få grafisk overblik over din udvikling, print grafen ud og tag den med til lægen.