Hvad tæller som fysisk aktivitet?

Thomas Vedste Aagaard - Fysioterapeut

Fysisk aktivitet, bevægelse og træning er mange ting

Det handler kort og godt om, at vi skal bevæge os, fordi det er godt for os – uanset om du har diabetes eller ej.

 

Har du diabetes, er gevinsten ved fysisk aktivitet bare det større, da fysisk aktivitet hjælper til at regulere dit blodsukker.

 

Men hvad er fysisk aktivitet og træning? 

Du er fysisk aktiv, når du laver træningsøvelser hjemme på stuegulvet, når du slår græsset, når du cykler hen og handler, når du spiller fodbold med dine venner, eller når du går en tur med hunden. Kort sagt, når du bevæger dig.

Helt overordnet anbefaler Sundhedsstyrelsen, at vi er fysisk aktive mindst en halv time hver dag. Det skal være aktiviteter, som ligger ud over vores almindelige dagligdagsaktiviteter. Det betyder kort og godt, at vi hver dag skal sørge for, at vi bevæger os og får pulsen lidt op. Du bestemmer selv hvordan, og al bevægelse tæller med.

Vi har hvert vores udgangspunkt for bevægelse. Husk at du skal starte dér, hvor du er. Det kan du se mere om i filmen ”Hvordan kommer jeg i gang med at træne? ”.

 

Træningstilbud

Der findes mange forskellige træningstilbud, og der findes helt sikkert også ét til dig. Vil du gerne dyrke en holdsport som for eksempel fodbold, badminton eller gymnastik, så er det en god idé at kontakte din lokale idrætsforening og høre, hvilke tilbud de har. De fleste idrætsforeninger har tilpassede tilbud, hvor alle kan være med. Det handler om, at du skal finde dét, som motiverer dig og gør dig glad.

Du kan også melde dig ind i et motionscenter. Har du aldrig været i et motionscenter, kan det godt være lidt skræmmende. Men du vil hurtigt opdage, at du her møder mennesker i alle aldre, typer og størrelser. Er du ny, kan det være en god hjælp at booke en introduktionstime med en instruktør. Instruktøren kan hjælpe dig med maskinerne, bookingsystemet og de forskellige hold. 

Vil du hellere træne derhjemme, kan du finde masser af øvelser og træningsprogrammer online. 

 

Find alternativerne i hverdagen

Træning kan også handle om at finde de alternative muligheder i hverdagen. Det kan være at tage trappen i stedet for elevatoren. Det kan være at cykle hen og handle fremfor at tage bilen. Det kan være at gøre det til en vane at gå en kort tur efter aftensmaden i stedet for at sætte sig i sofaen. Selvom en gåtur efter aftensmaden ikke virker som det store, vil det i sidste ende betyde meget. En kort gåtur på 2 km om dagen, vil i alt give 730 km om året. Den pointe er vigtig. For alt tæller i det store regnskab. Også de små ting. 

 

Kilde

Filmene om diabetes er udviklet i et samarbejde mellem Region Sjælland og landets fem Steno Diabetes Centre og Diabetesforeningen.