Introduktion til øvelserne

Line Bang Mikkelsen, psykolog

Hvis du har PTSD, kan disse øvelser hjælpe dig med at holde fast i nutiden og dermed holde den oplevelse på afstand, som forårsagede PTSD'en.

Intense traumeminder

Hvis du lider af PTSD, kan du være plaget af intense traumeminder, der er så livagtige, at du føler det, som om du er tilbage i den traumatiske hændelse i fortiden.

De sanseindtryk, kropslige reaktioner og følelser, du havde under den traumatiske hændelse, aktiveres igen i nutiden.

Det er almindeligt at blive plaget af fortidens billeder, smage, lugte eller kropslige fornemmelser. Følelser som vrede og angst kan blive stærke.

Du kan føle impulser, som du havde under den traumatiske hændelse. Det kan for eksempel være et behov for at forsvare dig selv, at ville flygte eller du kan blive stiv af skræk, blive kraftløs eller følelsesløs.

Forskellige teknikker i behandlingen

En vigtig del af traumebehandlingen er at lære teknikker, som hjælper dig med at minde dig om, at du er i nutiden og at faren er ovre.

Teknikker, der hjælper dig med at rette dine sanser mod at opleve ting i nutiden, kan virke uanset hvilket form for minde, som plager dig.

Dine sanser skal knyttes til nutiden

Når du styrker dine sansers tilknytning til nutiden, hjælper dine sanser dig med at holde dig fast i nutiden. Des mere du er tilstede i nutiden, des fjernere bliver fortiden.

Hvis du kan samle tankerne, kan teknikker der hjælper dig med at bruger dine tanker og din forestillingsevne, hjælpe dig.

Præsentation af de fem øvelsesfilm

I disse øvelsesfilm viser vi eksempel på øvelser, der kan hjælpe dig med at overbevise din krop og dine følelse om at faren er ovre og hjælpe dig med at finde balancen i en tryggere nutiden.

Øvelse 1

Øvelse 1 hedder ”Tilstedeværelse i nutiden”. Øvelsens mål er, at hjælpe dig med at blive i nutiden.

Den består af tre dele, hvor du bruger forskellige sanser til at styrke din tilstedeværelse i nuet.

I del 1 bruger du din synssans, i del 2 bruger du din høresans og i del 3 bruger du din følesans.

Du kan gennemgå alle tre dele efter hinanden eventuelt flere gange.

Du kan også bruge den ene del af øvelsen afhængig af, hvad du har behov for, for at kunne holde dig i nutiden.

Du kan eventuelt også udforske andre sanser end dem der vises her, som for eksempel smags- og lugtesans.

Jo længere tid du kan koncentrere dig om at være i øvelsen, jo bedre virker den.

Øvelse 2

Øvelse 2 hedder ”Ankre i nutiden”. Øvelsen styrker din tilstedeværelse i nutiden ved hjælp af, at du retter sanserne mod en konkret ting i omgivelserne.

Øvelse 3

Øvelse 3 er en skriveøvelse, der kan hjælpe dig med at håndtere flashbacks ved at hjælpe dig med at huske på, at dit flashback er et minde.

Øvelsen kan også hjælpe dig med at blive mere bevidst om, hvordan mindet påvirker dig.

Øvelse 4

Øvelse 4 kommer med forslag til, hvordan du kan bruge sanseindtryk i nutiden til at afledere sanseindtryk fra dig fra fortiden.

Øvelse 5

Øvelse 5 er en forestillingsøvelse, hvor du forestiller dig et godt sted i fantasien. Det kan aflede dit fokus fra oplevelser fra fortiden og styrke din oplevelse af at være beskyttet, tryg og gøre det nemmere for dig at finde ro i nutiden.

 

Med inspiration fra: Tilbage til nutiden (2019)