Øvelse 1 - del 3: "Vær til stede i nuet ved at føle på ting omkring dig"

Line Bang Mikkelsen, psykolog

Den er tredje del af en øvelse, der består af 3 dele. I del 1 og 2 bruger du andre sanser.

Sanserne kan hjælpe dig til at holde fast i nutiden

Når du styrker dine sansers tilknytning til nutiden, hjælper dine sanser dig med at holde dig fast i nutiden. Des mere du er tilstede i nutiden, des fjernere bliver fortiden.

Brug øvelserne efter behov

Du kan gennemgå alle tre dele af øvelse 1 efter hinanden evt. flere gange. Du kan også nøjes med at bruge den ene del af øvelsen afhængig af, hvad du har behov for, for at kunne holde dig i nutiden.

Sådan laver du øvelsen

  • Find en stilling som er behagelig for dig. Giv dig selv god tid, når du bruger øvelsen.
     
  • Begynd med at vælge tre ting i nærheden af dig, som du kan røre ved.
     
  • Start med at røre ved én af dem. Undersøg den med fingrene. Er den blød, hård, ru, rund, kold?
     
  • Fokusér på detaljerne og giv dig selv god tid, mens du rører ved tingen.
     
  • Vælg tre kendetegn ved den ting og beskriv den for dig selv, for eksempel: ”Den er hård, kold og ru”.
     
  • Bagefter går du videre til den næste ting og gør det samme. Mærk på tingen og beskriv tre kendetegn ved den, som for eksempel: ”Den er flad, hård og glat”.
     
  • Gå videre til den tredje ting og gør nøjagtig det samme. Føl på genstanden og vælg tre kendetegn, som du nævner, for dig selv.
     
  • Når du er færdig med at beskrive de tre genstande, kan du gentage for dig selv:
     
  • “Når jeg rører ved disse ting” - og så kan du berøre dem en efter en: ”så minder det mig om, at jeg er tilstede her” - (og så kan du nævne stedet, hvor du er) ”i dette øjeblik” (sig eventuelt også datoen og årstallet i dag) ”sammen med disse ting”.

Koncentrer dig om at være til stede her og nu, sammen med disse ting – i dette rum, i dette øjeblik.

 

Med inspiration fra: Tilbage til nutiden (2019)