Øvelse 5: "Et fristed - et roligt sted - et trygt sted"

Line Bang Mikkelsen, psykolog

Denne øvelse er en forestillingsøvelse, som skal styrke din oplevelse af at være beskyttet, tryg og kunne finde ro.

Sådan laver du øvelsen

  • Find en stilling som føles behagelig for dig. Mærk følelsen af fødderne mod gulvet og støtten fra stolen.
     
  • Begynd at tænke på steder eller aktiviteter, som du kan lide. Det kan være udendørs eller indendørs.
     
  • Måske ser du et roligt og behageligt sted for dit indre blik. Det kan være et sted, du kender. En god plads i sofaen, i bilen, et sted du besøgte som barn, et sted i naturen eller et sted fra en ferie.
     
  • Hvis du tænker på mange forskellige steder, så se om du kan vælge et sted. Måske kan du tænke på en aktivitet, noget du kan lide at gøre, noget du er god til.
     
  • Du kan også bruge tanken om denne gode aktivitet til at forestille dig dit fristed. Måske er dette et sted, hvor det kan lade sig gøre at være aktiv, for så at hvile.
     
  • På stedet har du det, du har behov for. Her er der trygt. Føl dig helt fri til at undersøge stedet, og brug den tid du skal brug for få billedet frem.
     
  • Hvis du synes, at det er svært at få klare billeder frem, så prøv om du kan fornemme noget. Hvis du ikke kan finde et sted fra virkeligheden, kan du lave dit eget fantasisted. Du kan skabe billeder, som du selv ønsker det.
     
  • Dette er dit private sted, hvor ingen andre har adgang, medmindre du inviterer nogen ind. Du bestemmer, hvordan du vil have det der. Du har kontrol.
     
  • Når du kommer til stedet, bliver du rolig, og føler du dig mere og mere tryg. Her kan du slappe af.
     
  • Prøv at fokuser på at sanse stedet eller aktiviteten, du er i gang med. Stedet er præcist sådan, som du kan lide det. 
     
  • Undersøg: Hvordan ser det ud der? Se dig omkring, så du kan opleve omgivelserne!
     
  • For øjeblikket er det din favoritårstid. Vejret er sådan, som du kan lide det. Hvordan er vejret? Hvordan er temperaturen?
     
  • På stedet er der lyde, som du kan lide at høre, og det kan også være lyden af stilhed. Undersøg hvilke lyde der er?
     
  • Duftene omkring dig er balancerede og tilpas stærke. Læg mærke til, om der er nogle dufte der!
     
  • Undersøg om du ønsker at være i ro, eller om du har behov for at være aktiv! Hvad passer dig lige nu? Det er dig, der bestemmer!
     
  • Dvæl ved dette billede eller denne aktivitet, så længe det føles behageligt for dig.
     
  • Når du er klar, kan du vende opmærksomheden mod den ydre verden igen.

Husk at du når som helst kan tage dette beroligende indre billede frem, når du har brug for det.

 

Med inspiration fra: Tilbage til nutiden (2019)