Slap af i nakke og skuldre

Åndedrætsøvelse

Har du spændringer i musklerne i nakke og skuldre har det også betydning for din vejrtrækning og en eventuel åndenød. Det er derfor vigtigt, at du kan slappe af i disse muskler for at få en god vejtrækning.

I filmen viser fysioterapeut Sander Lorell øvelser, der hjælper dig med at løsne op for spændte musklerne i nakke og skuldre.

Referat af filmens indhold:

Spænd op i skuldrene - og slap af

I denne øvelse skifter du hele tiden mellem at spænde op og slappe af i musklerne i skulder og nakke:

- Stå op med armene ned langs siden og løfte skuldrene helt op til ørene. Hold spændingen lidt og lad skuldrene falde ned i gen. Gentag øvelsen nogle gange, indtil du oplever, at muskler slapper af.

Brug musklerne - og slap af

I denne øvelse bruger du først musklerne intensivt, hvorefter du kan slappe af:

- Stå op med armene ud til siden (armene skal være i en højde, så de er midtvejs mellem skuldre og hofter). Rotér både arme og skuldre - først den ene vej og så den anden vej. Gentag øvelsen nogle gange, indtil du oplever, at musklerne slapper af.

Værktøjer til at støtte dig

Brug værktøjer og træning tilpasset dig. Det kan styrke og berolige dig i livet med din sygdom. Du logger på og gemmer oplysninger med NemID.

Gå til mine værktøjer

Få grafisk overblik over din udvikling, print grafen ud og tag den med til lægen.