Strubeluk

Lise Mikkelsen, ergoterapeut

I denne film vises to øvelser, som træner aflukningen til luftrøret og dermed forebygger fejlsynkning.

Introduktion

Det vil være godt, hvis du gentager hver øvelse op til 3 gange og udfører øvelserne 2-3 gange dagligt.

Øvelse 1: Valsalva manøvren

  • Tag en dyb indånding

    Hold vejret

    Du skal ikke holde vejret med læberne. Hold vejret i halsen, som om du skal løfte noget meget tungt eller udligne tryk i ørerne.

    Hold/pres i 5 sek.

    Slap af

Alternativt kan du lave øvelse 2, der træner det samme.

Øvelse 2: Træk under stol, mens du holder vejret

  • Sæt dig på en stol

    Placér begge hænder under stolen og hiv opad, som om du vil løfte stolen, mens du sidder i den.

    Gør dette mens du holder vejret i 5 sek.

Generelt for begge øvelser

Oplever du problemer eller får du smerter, når du laver øvelserne, kan det være en god idé at tale med en ergoterapeut.

Tag eventuelt smertestillende medicin, inden du udfører øvelserne.

 

Værktøjer til at støtte dig

Brug værktøjer og træning tilpasset dig. Det kan styrke og berolige dig i livet med din sygdom. Du logger på og gemmer oplysninger med NemID.

Gå til mine værktøjer

Grafer, link til værktøjer

Få grafisk overblik over din udvikling, print grafen ud og tag den med til lægen.