Træthed

Mette Weirup Lyngsøe, sygeplejerske

Træthed er ofte det, som plager alvorligt syge mest. Trætheden kan komme til udtryk på mange forskellige måder: Du bliver hurtigere træt end tidligere, du orker ikke det samme, som du plejer, og du føler måske, at du ingen energi har. Du har måske svært ved at koncentrere dig længere tid ad gangen.

Referat af filmens indhold:

Træthed er ofte det, som plager alvorligt syge mest. Trætheden kan komme til udtryk på mange forskellige måder:

Du bliver hurtigere træt end tidligere, du orker ikke det samme, som du plejer, og du føler måske, at du ingen energi har. Du har måske svært ved at koncentrere dig længere tid ad gangen.

Trætheden kan blive til fatigue

Desværre kan denne ”normale” træthed hos nogle blive til en kronisk form, hvor du måske føler en konstant både fysisk, følelsesmæssig og mental udmattelse. Denne form for udmattelse kalder vi fatigue. Det er en type træthed, som du ikke kan du ikke sove dig fra, og din dagligdag vil være præget af manglende energi.

For dine omgivelser kan det være svært at forstå, at du ikke bare kan ”tage dig sammen”, det er derfor vigtigt, at I taler om dette problem i familien, og at de nærmeste accepterer, at kun du kan afgøre, hvor træt du er. 

Tal med din læge om trætheden

Tal med din læge, om du lider af andre tilstande, som kan gøre dig træt, som f.eks. infektion, depression, problemer med stofskiftet eller lav blodprocent.

Du kan også tale med din læge, om du får medicin, som kan gøre dig træt. Måske kan du få et andet præparat eller en mindre dosis. Der findes desuden ”kvik-op-midler”, der virker for nogle.

Vær også opmærksom på, at utilstrækkelig smertebehandling tager energi og giver træthedsfølelse.

Hvad kan du selv gøre?

Når du er træt, er det vigtigt, at du tager hensyn til dine kræfter og sørger for at få hvile i løbet af dagen, får tilstrækkelig mad og væske og sover ordentligt om natten.

- Sørg for ro og hvile i løbet af dagen

- Stil ikke for store krav til dig selv

- Sørg for at behandle dine smerter, for hvis du har smerter, kan det forværre din træthed.

- Sørg for at du får den rigtige ernæring. Tal eventuelt med en diætist om den bedst mulige kost.

- Del din dag op i ”bidder”, så du skifter mellem at være aktiv og få ro. 

- Fysisk træning kan måske afhjælpe din træthed. Der er noget der tyder på, at fysisk træning/aktivitet kan modvirke fornemmelsen af udmattelse, så kom ud i luften og træn det du kan. Måske kan du få glæde af et træningsprogram, der er tilpasset lige netop dig. Tal eventuelt med en fysioterapeut.

- Sørg for god nattesøvn

- Prioriter dine gøremål og tilrettelæg din dag.

- Vælg aktiviteter, som gør dig glad, og som giver dig overskud og øger din livskvalitet.

- Tag imod den hjælp du kan få - også selvom det kan være meget svært at skulle acceptere, at du ikke længere kan, hvad du kunne engang. Bed dine nærmeste om hjælp til de opgaver, du aktuelt ikke har kræfter til. 

Værktøjer til at støtte dig

Brug værktøjer og træning tilpasset dig. Det kan styrke og berolige dig i livet med din sygdom. Du logger på og gemmer oplysninger med NemID.

Gå til mine værktøjer

Grafer, link til værktøjer

Få grafisk overblik over din udvikling, print grafen ud og tag den med til lægen.