Type 2-diabetes - hvad skal jeg være opmærksom på, når jeg er fysisk aktiv?

Thomas Vedste Aagaard - Fysioterapeut

Bevægelse og fysisk aktivitet er godt for os alle sammen

Men har du type 2-diabetes, er bevægelse - sammen med din mad og medicin – en vigtig del af din behandling.

 

Denne film er særlig henvendt til dig, som har type 2-diabetes og bruger insulin 

Hvis du ikke er i behandling med insulin, vil du oftest ikke opleve de store udsving i dit blodsukker i løbet af hverdagen. Heller ikke ved fysisk aktivitet. 

Men er du i insulinbehandling, er det en god idé, at du holder øje med dit blodsukker, når du er aktiv. På den måde er du opmærksom, hvis dit blodsukker bliver for højt eller for lavt.  

Her kommer der nogle forholdsregler, du kan bruge før, under og efter din træning. 

 

Inden træning

Inden du starter din træning, bør dit blodsukker ligge under 15 mmol/l. 

Hvis dit blodsukker ligger over 15 mmol/l, men du føler dig godt tilpas, er det ikke nødvendigt at udsætte aktiviteten. Mål dit blodsukker igen efter en halv time. Hvis dit blodsukkerforsat stiger, eller hvis du mærker ubehag som kvalme eller ondt i maven, bør du stoppe aktiviteten.

Hvis du oplever ubehag, bør du tale med din læge om, hvad du kan gøre næste gang, dit blodsukker er højt før fysisk aktivitet.

 

Under træning

Det kan være en god ide, at du måler dit blodsukker under din træning for at tjekke at det hverken ligger for højt eller for lavt. 

 

Efter træning

Har du cyklet eller løbet en længere tur, kan dit blodsukker falde i timerne efter aktiviteten. Det kan derfor være en god idé, at du måler dit blodsukker i det efterfølgende døgn. Det er en god idé at gøre dette nogle gange, indtil du er sikker på, hvordan dit blodsukker reagerer på forskellige aktiviteter.

Skriv gerne ned, hvis der er noget, som du skal ændre næste gang, du er fysisk aktiv. Det kan være, at du skal justere tidspunktet for, hvornår du spiser eller ændre på, hvad du spiser. 

 

Fysisk aktivitet og insulin

Hvis du måler et for lavt blodsukker før, under eller efter fysisk aktivitet, er der flere ting, du kan gøre:

  • Du kan nedsætte din insulindosis før eller efter aktiviteten.
  • Du kan spise eller drikke nogle ekstra kulhydrater inden - eller eventuelt under og efter - aktiviteten.

 

Det er altid en god idé at tale med din diabetesbehandler om, hvad du skal være opmærksom på, når du skal være aktiv.

 

Husk at al bevægelse og fysisk aktivitet tæller med. Det kan du se mere om i filmen: ”Hvad tæller som fysisk aktivitet?”

 

Rigtig god træning.

 

Kilde

Filmene om diabetes er udviklet i et samarbejde mellem Region Sjælland og landets fem Steno Diabetes Centre og Diabetesforeningen.